.

Informacje

Głośna próba syren

  • 28-07-2020
Ilustracja do informacji: Głośna próba syren

Informacja o wprowadzeniu na terytorium całego kraju drugiego stopnia alarmowego CRP (BRAVO-CRP).

  • 09-07-2020
Ilustracja do informacji: Informacja o wprowadzeniu na terytorium całego kraju drugiego stopnia alarmowego CRP (BRAVO-CRP).
Informujemy, że Prezes Rady Ministrów wprowadził na terytorium całego kraju drugi stopień alarmowy CRP (BRAVO-CRP).
Ostrzeżenie obowiązuje od 10 lipca od godz. 00:01 do 13 lipca do godz. 23:59. Zarządzony II stopień alarmowy został wprowadzony w celu przeciwdziałania zagrożeniom w cyberprzestrzeni,  w związku z organizacją wyborów prezydenckich w Polsce.
Stopnie alarmowe CRP dotyczą zagrożenia w cyberprzestrzeni. Oznacza to, że administracja publiczna jest zobowiązana do prowadzenia wzmożonego monitoringu stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
Bezpieczeństwo w czasie obowiązywania stopnia uzależnione jest nie tylko od działania właściwych służb, ale też od czujności obywateli.
Dlatego w czasie obowiązywania stopnia alarmowego należy zwrócić uwagę na wszelkie niestandardowe sytuacje i potencjalne zagrożenia, na przykład: nietypowo zachowujące się osoby, pakunki, torby lub plecaki pozostawione bez opieki w miejscach publicznych, samochody (szczególnie transportowe) zaparkowane w pobliżu miejsc zgromadzeń.
 
Wszelkie niepokojące i nietypowe sytuacje oraz zagrożenia powinny być zgłaszane Policji za pośrednictwem numerów telefonu 112 oraz 997.
 
 

Informacja o wprowadzeniu stopnia alarmowego CRP (drugi stopień alarmowy BRAVO-CRP)

  • 26-06-2020
Ilustracja do informacji: Informacja o wprowadzeniu stopnia alarmowego CRP (drugi stopień alarmowy BRAVO-CRP)
Informujemy, że Prezes Rady Ministrów wprowadził na terytorium całego kraju drugi stopień alarmowy CRP (BRAVO-CRP).
Ostrzeżenie obowiązuje od 26 czerwca od godz. 00:01 do 29 czerwca  do godz. 23:59. Zarządzony II stopień alarmowy został wprowadzony w celu przeciwdziałania zagrożeniom w cyberprzestrzeni,  w związku z organizacją wyborów prezydenckich w Polsce.
Stopnie alarmowe CRP dotyczą zagrożenia w cyberprzestrzeni. Oznacza to, że administracja publiczna jest zobowiązana do prowadzenia wzmożonego monitoringu stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
Bezpieczeństwo w czasie obowiązywania stopnia uzależnione jest nie tylko od działania właściwych służb, ale też od czujności obywateli.
Dlatego w czasie obowiązywania stopnia alarmowego należy zwrócić uwagę na wszelkie niestandardowe sytuacje i potencjalne zagrożenia, na przykład: nietypowo zachowujące się osoby, pakunki, torby lub plecaki pozostawione bez opieki w miejscach publicznych, samochody (szczególnie transportowe) zaparkowane w pobliżu miejsc zgromadzeń.
 
Wszelkie niepokojące i nietypowe sytuacje oraz zagrożenia powinny być zgłaszane Policji za pośrednictwem numerów telefonu 112 oraz 997.
czytaj dalej

CYBERPRZEMOC

  • 15-06-2020

Rzecznik Praw Konsumenta radzi

  • 28-05-2020
Ilustracja do informacji: Rzecznik Praw Konsumenta radzi
W stanie epidemii chętniej niż zazwyczaj korzystamy z zakupów online. Jest to bardzo wygodne, a zarazem może być bardzo niebezpieczne.
Dlatego w załączeniu poradnik opracowany przez CERT Polska, po to, aby Państwa zakupy były nie tylko udane, ale i bezpieczne, oraz abyście nie padli Państwo ofiarą nieuczciwych sprzedawców.
 
 
czytaj dalej

Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi

  • 23-04-2020
Ilustracja do informacji: Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi
Odwołanie imprezy, rezerwacji w hotelu
 
Zgodnie z Art. 15 zp ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) Przedsiębiorca prowadzący działalność związaną z organizacją wystaw i kongresów lub działalnością kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną i sportową lub organizujący wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe w przypadku rozwiązania umowy z klientem, które to rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy.
W przypadku wyrażenia przez klienta zgody na otrzymanie w zamian od przedsiębiorcy vouchera do realizacji na poczet przyszłych wydarzeń w obszarze działalności przedsiębiorcy w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć wydarzenie, za które klient wniósł zapłatę nie skutkuje rozwiązaniem umowy. Należy jednakże pamiętać , iż wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy.
 
Wyżej wymienione zasady mają zastosowanie również do przedsiębiorcy lub rolnika świadczącego usługi hotelarskie (usługi hotelarskie – krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych).
W przypadku, gdy działalność przedsiębiorcy nie mieści się w kategoriach wskazanych powyżej wówczas mogą mieć zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 495 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.), jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego, a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Wówczas, po rozwiązaniu umowy i wezwaniu do zwrotu wpłaconej zaliczki, przedsiębiorca powinien zaliczkę zwrócić (w terminie określonym w umowie lub wezwaniu).

Podstawa prawna:
1.Art. 15 zp ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.)
2. Art. 495 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.)
czytaj dalej

Wsparcie z ZUS w ramach „Tarczy antykryzysowej”

  • 06-04-2020
Ilustracja do informacji: Wsparcie z ZUS w ramach „Tarczy antykryzysowej”
Zwolnienie małych firm ze składek ZUS, świadczenie postojowe czy zniesienie opłaty prolongacyjnej – to tylko niektóre rozwiązania prawne realizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.
 
Obowiązujące od 1 kwietnia nowe rozwiązania przewidują m.in. zwolnienie małych firm ze składek za marzec, kwiecień i maj. Innymi słowy państwo przejmie na trzy miesiące pokrycie składek do ZUS od przedsiębiorców działających przed 1 lutego 2020 r.
 
Zwolnienie dotyczy składek za samego przedsiębiorcę i jego pracowników. Mogą z niego skorzystać także samozatrudnieni z przychodem do 15 681 zł, którzy opłacają składki tylko na własne ubezpieczenie.
 
Zarówno przedsiębiorca, jak i pracujące dla niego osoby zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych oraz świadczeń z ubezpieczeń społecznych za ten okres. Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia i osoby z nimi współpracujące zachowują prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa jeżeli korzystały z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego na 1 lutego 2020 roku.
 
Wsparcie w formie zwolnienia z opłacania należności z tytułu składek, o którym mowa w przepisach tzw. tarczy antykryzysowej, stanowi pomoc publiczną. Wynika to z przepisów unijnych. Dlatego z tej ulgi będą mogli skorzystać  tylko ci przedsiębiorcy, którzy na dzień 31 grudnia 2019 r. nie zalegali z opłacaniem należności z tytułu składek za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Jeżeli jednak  przedsiębiorca na ten dzień miał zadłużenie, ale zawarł z ZUS do tego dnia umowę o rozłożenie należności na raty i tą umowę  realizuje,  będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opłacania należności za okres od marca do maja 2020 r.
 
Zgodnie z przepisami świadczenie postojowe dla osób wykonujących umowy cywilnoprawne co do zasady wynosi 2080 zł (80 proc. minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane.
 
W przypadku umów cywilnoprawnych, których suma przychodów w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o świadczenie postojowe wynosi do 1299,99 zł, (czyli mniej niż 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.), to świadczenie przysługuje w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów.
 
Dla pozostałych osób wykonujących umowy cywilnoprawne warunkiem otrzymania świadczenia jest to aby przychód w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku nie przekraczał 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Poza tym zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 lutego 2020 r.
 
Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych co do zasady wynosi 2080 zł (80 proc. minimalnego wynagrodzenia) i także jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane.
 
Warunkiem otrzymania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym złożenie nie przekroczył 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Poza tym, rozpoczęcie działalności musi nastąpić przed 1 lutego br., a przychód w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku musi spaść o co najmniej 15 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
 
Świadczenie przysługuje także samozatrudnionym, którzy zawiesili działalność po 31 stycznia br. jeżeli przychód z niej z poprzedniego miesiąca nie przekroczył 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.
 
Samozatrudnieni rozliczający się w formie karty podatkowej, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT,  otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.
 
W przypadku rozłożenia na raty lub odroczenia płatności składek na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni po ich odwołaniu nie będzie naliczana opłata prolongacyjna. Ulga dotyczy wszystkich płatników składek oraz wszystkich składek -  zarówno za przedsiębiorcę, jak  i jego pracowników. Nie ma znaczenia wielkość firmy oraz data jej założenia. Ze wsparcia mogą skorzystać także samozatrudnieni.
 
Ulga dotyczy składek od stycznia 2020 r. Dzięki pomocy można opłacić składki do ZUS w dłuższym czasie. Jeśli płatnik złoży wniosek przed terminem płatności nie poniesie żadnych kosztów związanych z ulgą. Jeśli wniosek złoży po terminie, ZUS naliczy odsetki za zwłokę na dzień złożenia wniosku.
 
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach „tarczy antykryzysowej”, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Są one dostępne na Platformie Usług Elektronicznych ZUS oraz na stronie www.zus.pl . Zachęcamy do elektronicznego składania wniosków, co ułatwi ich rozpatrywanie.
 
Wnioski można złożyć drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, osobiście w placówce ZUS - do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa”.
czytaj dalej

Koronawirus

  • 12-03-2020
Ilustracja do informacji: Koronawirus

Programy profilaktyki zdrowotnej

  • 03-03-2020
Ilustracja do informacji: Programy profilaktyki zdrowotnej
 
 
 
czytaj dalej
  • Baner: Powiatowy Urząd Pracy w Żarach
  • Baner: Komenda Powiatowa PSP w Żarach
  • Baner: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żarach
  • Baner: Szpital na Wyspie
  • Baner: Związek Powiatów Polskich
  • Baner: lubuskie.pl
Wtyczka Facebook