Porady i informacje
- 13-03-2025
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapewnia konsumentom pomoc bezpłatnie:
TELEFONICZNIE: 801 440 220 lub 222 66 76 76
opłata wg taryfy operatora,
poniedziałek-piątek 10:00-18:00
ELEKTRONICZNIE:
poprzez e- formularz https://poradydlakonsumentow.pl/
Powiatowy Rzecznik Konsumentów zapewnia pomoc bezpłatnie:
OSOBIŚCIE
- porady osobiste udzielane są Starostwie Powiatowym w Żarach Al. Jana Pawła II 5 , pokój 114, poniedziałek-piątek 10:00-14: 00
- zgłaszając się po poradę przynieś ze sobą wszystkie dokumenty istotne dla sprawy (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, regulamin, złożone reklamacje, prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, itp.).
TELEFONICZNIE: 68 479 06 05, poniedziałek-piątek 10:00-14: 00
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad i informacji:
- wyłącznie konsumentom, czyli osobom fizycznym, które działając w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą lub zawodową zawarły umowę z przedsiębiorcą (art. 22 [1] kodeksu cywilnego),
- wyłącznie mieszkańcom powiatu żarskiego;
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie udziela porad prawnych w sprawach konsumenckich za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Osoby zainteresowane uzyskaniem drogą elektroniczną porady prawnej w sprawie konsumenckiej, mogą skorzystać z pomocy Konsumenckiego Centrum E-porad wysyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://poradydlakonsumentow.pl/
Zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.
- W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
- W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
- umów sprzedaży,
- umów o świadczenie usług przez „fachowców”, a więc serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie, rzemieślnicy świadczący usługi,
- umów o świadczenie usług.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Żarach działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu żarskiego .
Osoby mieszkające poza powiatem żarskim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim powiecie. Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Rzecznik nie pomoże w sprawach roszczeń przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna, ale także osoba fizyczna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową (art. 431 kodeksu cywilnego). Przedsiębiorcy poszukujący pomocy prawnej w dochodzeniu swych roszczeń powinni zwrócić się do radcy prawnego lub adwokata.