.

Porady i informacje

Porady i informacje

  • 13-03-2025
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapewnia konsumentom pomoc bezpłatnie:
 
TELEFONICZNIE:  801 440 220 lub 222 66 76 76
opłata wg taryfy operatora,
poniedziałek-piątek  10:00-18:00
 
ELEKTRONICZNIE:
poprzez  e- formularz  https://poradydlakonsumentow.pl/ 
 
Powiatowy Rzecznik Konsumentów zapewnia pomoc bezpłatnie:
 
OSOBIŚCIE
  • porady osobiste udzielane są  Starostwie Powiatowym w Żarach Al. Jana Pawła II 5 , pokój 114,  poniedziałek-piątek  10:00-14: 00
  • zgłaszając się po poradę przynieś ze sobą wszystkie dokumenty istotne dla sprawy (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, regulamin, złożone reklamacje, prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, itp.).
 
TELEFONICZNIE: 68 479 06 05, poniedziałek-piątek  10:00-14: 00
 
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad i informacji:
  • wyłącznie konsumentom, czyli osobom fizycznym, które działając w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą lub zawodową zawarły umowę z przedsiębiorcą  (art. 22 [1] kodeksu cywilnego),
  • wyłącznie mieszkańcom powiatu żarskiego; 
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie udziela porad prawnych w sprawach konsumenckich za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Osoby zainteresowane uzyskaniem drogą elektroniczną porady prawnej w sprawie konsumenckiej, mogą skorzystać z pomocy Konsumenckiego Centrum E-porad wysyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://poradydlakonsumentow.pl/ 
 
Zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów
 
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.
  • W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
  • W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów  działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
  • umów sprzedaży,
  • umów o świadczenie usług przez „fachowców”, a więc serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie, rzemieślnicy świadczący usługi,
  • umów o świadczenie usług.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Żarach działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu żarskiego .
Osoby mieszkające poza powiatem żarskim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim  powiecie.  Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
 
Rzecznik nie pomoże w sprawach roszczeń przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna, ale także osoba fizyczna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową (art. 431 kodeksu cywilnego). Przedsiębiorcy poszukujący pomocy prawnej w dochodzeniu swych roszczeń powinni zwrócić się do radcy prawnego lub adwokata.
  • Baner: Powiatowy Urząd Pracy w Żarach
  • Baner: Komenda Powiatowa PSP w Żarach
  • Baner: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żarach
  • Baner: Szpital na Wyspie
  • Baner: Związek Powiatów Polskich
  • Baner: lubuskie.pl
Wtyczka Facebook